راهنمای استفاده از برگۀ «مقالهها»:
تمرینی برای درس روش تحقیق
پیاز پژوهش ساندرز و همکاران
Saunders, M., Lewis, P., & Thornhill, A. (2015). Research Methods for Business Students. 7th Edition. United Kingdom: Pearson Education.

در این برگه علاوه بر امکان دسترسی رایگان تماممتن به تمامی مقالات علمی دکتر محمّدمیلاد احمدی، تمرینی مبتنی بر الگوی پیاز پژوهش (منتشرشده در کتاب روشهای تحقیق برای دانشجویان کسبوکار) طرّاحی شده است که میتواند مورد استفادۀ تمامی اساتید محترم درس روش تحقیق در مدیریت و دانشجویان گرایشهای گوناگون مدیریت (بهویژه دانشجویان دکتری) قرار گیرد.
در جداولی که در پی میآید، شناسنامۀ روشی هر مقاله، مبتنی بر پیاز پژوهش ارائه شده است؛ یعنی لایههای روششناسی به ترتیب و از عمق به سطح، برای هر مقاله معرّفی شدهاند. نکتۀ شایان توجّه این است که هر لایه از لایۀ زبرین خود تأثیر میپذیرد و روشمند بودن فرآیند تحقیق، تنها منحصر به انتخاب یک شیوۀ جمعآوری و تجزیه و تحلیل دادهها نیست! علاوه بر شش لایۀ پیاز پژوهش، کلیدواژههای تکمیلی درخصوص روششناسی مقالات نیز، در پانویس هر جدول ارائه شدهاند.
بدین ترتیب دانشجویان تحصیلات تکمیلی مدیریت و اساتید درس روش تحقیق و روش تحقیق پیشرفته میتوانند مثالهای واضحی از ترکیب لایههای مختلف پیاز پژوهش را در مقالات منتشرشده ببینند و نسبت شیوهها و روشهای تحقیق را با فلسفهها و رویکردهای تحقیق مقایسه و تحلیل نمایند.
افزون بر روششناسی -که استخوانبندی یک تحقیق معتبر است- موضوع نمایهسازی و اعتبار منابع علمی نیز در این تمرین گنجانده شده است؛ به صورتی که برای هر مقاله، شش نمایۀ اصلی که نشریۀ میزبان حائز آن است، نام برده شده است. بدین ترتیب فرصتی نیز جهت آشنایی با نمایههای ملّی و بینالمللی معتبر، مقایسۀ آنها و نهایتاً ارزیابی انتشار مقالهها فراهم میآید.
قالب کلّی شناسنامه برای هر مقاله، به شکل زیر است:
عنوان (سال انتشار) | ![]() | ||||
نویسندگان | فصلنامه یا کنفرانس | شماره و صفحه | |||
فلسفهها | رویکردها | راهبردها | روشها | افقهای زمانی | شیوهها |
نمایه 1 | نمایه 2 | نمایه 3 | نمایه 4 | نمایه 5 | نمایه 6 |
امید است این مقالات مورد توجّه و استفادۀ جامعۀ علمی مدیریت قرار گیرد.
پرسشهای شما درخصوص موضوعات روش تحقیق در مدیریت و تدوین مقالۀ علمی، در پایان این برگه قابل طرح است.
مقالههای لاتین (منتشرشده در فصلنامههای علمی)
(2024) Acquiring Strategic Management Knowledge in Open Organisations: An Importance-Performance Analysis | ![]() | ||||
.Ahmadi, M.M.* & Mohtadi, M.M | Journal of Information & Knowledge Management | 23(6) | |||
اثباتگرایی | قیاسی | موردکاوی | کمّی | تکمقطعی | پرسشنامه و تحلیل ریاضی |
WoS ![]() | Scopus | INSPEC ![]() | ProQuest ![]() | EBSCO ![]() | OCLC ![]() |
(2023) Thinking styles and conflict management: a gamified empirical study | ![]() | ||||
*.Hendijani, R., & Ahmadi, M.M | International Journal of Organizational Analysis | 32(5), 834-860 | |||
اثباتگرایی | قیاسی | شبه آزمایش | کمّی | تقریباً طولانی | پرسشنامه و تحلیل آماری |
WoS ![]() | Scopus | INSPEC ![]() | ProQuest ![]() | ReadCube ![]() | OCLC ![]() |
Implementing Fuzzy DEA into the PEM Model for Performance Evaluation of Project-based Organizations: A case study (2021) | ![]() | ||||
.Torabi, O., Ahmadi, M.M.*, & Tavallaei, R | Iranian Journal of Optimization | 13(4), 279-291 | |||
اثباتگرایی | قیاسی | موردکاوی | کمّی | تکمقطعی | پرسشنامه و تحلیل فازی |
ISC ![]() | DOAJ ![]() | BASE | COPERNICUS ![]() | CiteFactor ![]() | GENAMICS ![]() |
(2020) Business Intelligence Technology in Research Organizations (Case Study of Academic Institutes in Tehran) | ![]() | ||||
Ahmadi, M.M.*, & Zare, S. | Journal of System Management | 6(4), 69-101 | |||
تفسیرگرایی | تقریباً استقرایی | موردکاوی | آمیخته | تکمقطعی | مصاحبه و محاسبات ISM |
وزارت علوم ![]() | ISC ![]() | COPERNICUS ![]() | ACADEMIA ![]() | جهاد دانشگاهی ![]() | پژوهشگاه علوم انسانی ![]() |
(2020) Managing the new gamified world: How gamification changes businesses | ![]() | ||||
*.Ahmadi, M.M | International Journal of Management, Accounting and Economics | 7(7), 305-325 | |||
فرااثباتگرایی | استقرایی | مطالعۀ کتابخانهای | کیفی | تکمقطعی | مرور نظاممند |
ISC ![]() | EBSCO ![]() | ProQuest ![]() | GENAMICS ![]() | ECONBIZ ![]() | ACADEMIA ![]() |
(2018) Factors Influencing Acceptance of E-health: an Interpretive Structural Modeling | ![]() | ||||
*.Tavallaei, R., & Ahmadi, M.M. | Journal of Information Technology Management | 10(3), 106-126 | |||
تفسیرگرایی | تقریباً استقرایی | مدلسازی | آمیخته | تکمقطعی | مصاحبه و محاسبات ISM |
Scopus | EBSCO ![]() | DOAJ ![]() | ABCD ![]() | ISC ![]() | Paperity ![]() |
(2018) Implementing a fuzzy expert system for ensuring information technology supply chain | ![]() | ||||
.Shokouhyar, S.*, Seifhashemi, S., Siadat, H., & Ahmadi, M.M. | Expert Systems | 36(1), e12339 | |||
اثباتگرایی | قیاسی | موردکاوی | کمّی | تقریباً طولانی | توسعۀ سیستم و تحلیل فازی |
WoS ![]() | Scopus | EBSCO ![]() | ProQuest ![]() | GeoRef ![]() | INSPEC ![]() |
مقالههای فارسی (منتشرشده در فصلنامههای علمی)
طرّاحی نظام نرم اکتساب دانش برای نهادهای اجتماعی (1404) | ![]() | ||||
احمدی، محمدمیلاد*. | مطالعات دانشپژوهی | ||||
فرااثباتگرایی | استقرایی | مطالعۀ کتابخانهای | کیفی | تکمقطعی | مرور نظاممند |
سیویلیکا ![]() | مگیران ![]() | نورمگز ![]() | – | – | – |
روششناسی تحقیق آزمایشی در مطالعات علوم رفتاری با تمرکز بر کاربردهای آن در مدیریت و اقتصاد (1401) | ![]() | ||||
احمدی، محمدمیلاد*، هندیجانی، روزا. | مطالعات و پژوهشهای اداری | 4(16)، 8-25 | |||
فرااثباتگرایی | استقرایی | مطالعۀ کتابخانهای | کیفی | تکمقطعی | مرور نظاممند |
سیویلیکا ![]() | مگیران ![]() | نورمگز ![]() | – | – | – |
دلالتهای تاریخی- حاکمیتی موضوع «ساختار» و «سازمان» در مرور ایرانی- اسلامی (1401) | ![]() | ||||
احمدی، محمدمیلاد*، و مهتدی، محمدمهدی. | مدیریت سازمانهای دولتی | 10(39)، 155-176 | |||
تفسیرگرایی | استقرایی | مطالعۀ کتابخانهای | کیفی | تکمقطعی | شیوههای کُدگذاری |
ISC ![]() | COPERNICUS ![]() | DRJI ![]() | جهاد دانشگاهی ![]() | پژوهشگاه علوم انسانی ![]() | نورمگز ![]() |
الگوی بومی مدیریت راهبردی تحول مبتنی بر منظومه فکری رهبر معظّم انقلاب (1401) | ![]() | ||||
حسنی آهنگر، محمّدرضا، تولّایی، روح الله*، و احمدی، محمدمیلاد. | مدیریت اسلامی | 30(1)، 35-82 | |||
تفسیرگرایی | استقرایی | مطالعۀ کتابخانهای | کیفی | تکمقطعی | شیوههای کُدگذاری |
وزارت علوم ![]() | ISC ![]() | DOAJ ![]() | ACADEMIA ![]() | مرکز منطقهای اطّلاعرسانی ![]() | جهاد دانشگاهی ![]() |
نگاشت معنایی الگوی اکتساب دانش مدیریت راهبردی در سازمانهای نهادی (1401) | ![]() | ||||
احمدی، محمدمیلاد*، تولّایی، روح الله، مهتدی، محمّدمهدی، و طاهری، علی. | مطالعات مدیریت کسب وکار هوشمند | 11(42)، 1-35 | |||
فرااثباتگرایی | استقرایی | مدلسازی | کیفی | تکمقطعی | مصاحبه و شیوههای نگاشت |
وزارت علوم ![]() | ISC ![]() | COPERNICUS ![]() | آرشیو ملی دیجیتال ![]() | جهاد دانشگاهی ![]() | DOAJ ![]() |
اولویتبندی راهبردهای مدیریت دانش در فعالیتهای فراگیر مبتنی بر مشارکت داوطلبانه (موردپژوهی راهیان نور) (1401) | ![]() | ||||
مهتدی، محمدمهدی، و احمدی، محمدمیلاد.* | مطالعات کتابداری و علم اطلاعات | 14(4) | |||
فرااثباتگرایی | نسبتاً قیاسی | موردکاوی | آمیخته | تکمقطعی | پرسشنامه و محاسبات تکنیکهای تصمیمگیری |
وزارت علوم ![]() | ISC ![]() | مرکز منطقهای اطّلاعرسانی ![]() | جهاد دانشگاهی ![]() | نورمگز ![]() | مگیران ![]() |
بررسی روند تحولات «اکتساب دانش»: تحلیل علمسنجی پژوهشهای ایران و جهان (1400) | ![]() | ||||
احمدی، محمدمیلاد*، تولّایی، روح الله، مهتدی، محمّدمهدی، و طاهری، علی | مدیریت دانش سازمانی | 4(12)، 1-49 | |||
اثباتگرایی | استقرایی | مطالعۀ کتابخانهای | کمّی | تکمقطعی | شیوههای علمسنجی |
وزارت علوم ![]() | ISC ![]() | DOAJ ![]() | COPERNICUS ![]() | DRJI ![]() | EuroPub ![]() |
بررسی ارتباط میان نحوۀ تفکّر منطقی/شهودی مدیران و توانمندی در مدیریت تعارض با شخصیّتهای پیچیده: یک طرّاحی آزمایشی (1400) | ![]() | ||||
احمدی، محمدمیلاد، هندیجانی، روزا*، و علیخانزاده، علیرضا. | مطالعات رفتار سازمانی | 10(37)، 29-72 | |||
اثباتگرایی | قیاسی | آزمایش | کمّی | تقریباً طولانی | پرسشنامه و تحلیل آماری |
وزارت علوم ![]() | ISC ![]() | DOAJ ![]() | جهاد دانشگاهی ![]() | پژوهشگاه علوم انسانی ![]() | مگیران ![]() |
تحقیق آزمایشی و کاربرد آن در توسعۀ دانش مدیریت (1399) | ![]() | ||||
احمدی، محمدمیلاد، هندیجانی، روزا*، و علیخانزاده، علیرضا. | مدیریت دانش سازمانی | 3(9)، 5-49 | |||
فرااثباتگرایی | استقرایی | دلفی | کیفی | تکمقطعی | مصاحبه و مرور نظاممند |
وزارت علوم ![]() | ISC ![]() | DOAJ ![]() | COPERNICUS ![]() | DRJI ![]() | EuroPub ![]() |
نگاشت شناختی فازی عوامل مؤثّر بر موفقیّت اکتساب دانش سازمانی خبرگان (1399) | ![]() | ||||
احمدی، محمّدمیلاد*، تولّایی، روح الله، و حصیرچی، امیر. | تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی | 54(4), 113-131 | |||
فرااثباتگرایی | قیاسی | موردکاوی | آمیخته | تکمقطعی | مصاحبه و شیوههای نگاشت |
EBSCO ![]() | DOAJ ![]() | BASE | GENAMICS ![]() | سامانه نشریات علمی ایران ![]() | وزارت علوم ![]() |
مدلسازی ساختاری تفسیری مؤلفههای کنترل راهبردی سیاستهای کلّی علم و فناوری (1399) | ![]() | ||||
رضاییان، علی، علیاکبری، علیرضا، و احمدی، محمّدمیلاد*. | پژوهشهای پیشرفت: سیستمها و راهبردها | 1(1)، 135- 178 | |||
تفسیرگرایی | تقریباً استقرایی | موردکاوی و مدلسازی تفسیری ساختاری | آمیخته | تکمقطعی | مصاحبه و محاسبات ISM |
مگیران ![]() | وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ![]() | – | – | – | – |
نقش فناوری بازیکاری در یادگیری مدیریت و فرماندهی نظامی (1399) | ![]() | ||||
تولّایی، روح الله، احمدی، محمّدمیلاد*، و زارع، ساسان. | مدیریت و پژوهشهای دفاعی | 19(87)، 15-45 | |||
فرااثباتگرایی | استقرایی | مطالعۀ کتابخانهای | کیفی | تکمقطعی | مرور نظاممند |
وزارت علوم ![]() | مرکز منطقهای اطّلاعرسانی ![]() | مگیران ![]() | سیویلیکا ![]() | نورمگز ![]() | ACADEMIA ![]() |
مدل مدیریت جهادی مبتنی بر سیره فرماندهان دفاع مقدس (مورد مطالعه: شهید حسین خرازی) (1399) | ![]() | ||||
احمدی، محمدمیلاد، و محمدی، مهدی*. | پژوهشهای مدیریت انتظامی | 15(3)، 43-60 | |||
تفسیرگرایی | استقرایی | مدلسازی | کیفی | تکمقطعی | مرور نظاممند و شیوههای کُدگذاری |
وزارت علوم ![]() | ISC![]() | مرکز منطقهای اطّلاعرسانی ![]() | جهاد دانشگاهی ![]() | COPERNICUS ![]() | مگیران ![]() |
نقش بازیکاری در تسهیم دانش با استفاده از نظریهپردازی دادهبنیاد و مدلسازی کیفی نرمافزار MAX-QDA (1398) | ![]() | ||||
تولّایی، روح الله، نظافتی، نوید، و احمدی، محمّدمیلاد*. | تعامل انسان و اطلاعات | 6(1)، 1-16 | |||
تفسیرگرایی | استقرایی | نظریۀ دادهبنیاد | کیفی | تکمقطعی | مصاحبه و شیوههای کُدگذاری |
وزارت علوم ![]() | ISC ![]() | e-LiS ![]() | ACADEMIA ![]() | SID ![]() | پژوهشگاه علوم انسانی ![]() |
طرّاحی متدولوژی بومی اکتساب دانش سازمانی خبرگان با استفاده از نگاشت شناختی معنایی (1397) | ![]() | ||||
تولّایی، روح الله، حقیقی بروجنی، پیام، و احمدی، محمّدمیلاد*. | چشمانداز مدیریت دولتی | 9(4)، 63- 88 | |||
تفسیرگرایی | استقرایی | مدلسازی | کیفی | تکمقطعی | مصاحبه و شیوههای نگاشت |
وزارت علوم ![]() | ISC ![]() | مرکز منطقهای اطّلاعرسانی ![]() | DRJI ![]() | CiteFactor ![]() | EuroPub ![]() |
مدلسازی معادلات ساختاری عوامل اثرگذار بازیکاری بر تسهیم دانش (مورد مطالعه: دانشگاههای منتخب شهر تهران) (1397) | ![]() | ||||
احمدی، محمّدمیلاد، ترابی، اویس*، و صفیان، مهدی. | مدیریت دانش سازمانی | 1(3)، 77- 116 | |||
اثباتگرایی | قیاسی | موردکاوی | کمّی | تکمقطعی | پرسشنامه و مدلسازی معادلات ساختاری |
وزارت علوم ![]() | ISC ![]() | DOAJ ![]() | COPERNICUS ![]() | DRJI ![]() | EuroPub ![]() |
آسیبشناسی و تدوین راهبردهای کسب جایگاه برتر منطقهای در توسعه دولت الکترونیک (1395) | ![]() | ||||
تولّایی، روح الله*، و احمدی، محمّدمیلاد. | مطالعات مدیریت راهبردی | 7(28)، 53- 82 | |||
فرااثباتگرایی | نسبتاً قیاسی | موردکاوی | آمیخته | تکمقطعی | مصاحبه و تکنیکهای تصمیمگیری |
وزارت علوم ![]() | ISC ![]() | DOAJ ![]() | COPERNICUS ![]() | DRJI ![]() | EuroPub ![]() |
بررسی ابعاد آواتاریسم و تأثیر آن بر تحوّلات آیندهی فرهنگ ایرانی- اسلامی (با استفاده از رویکرد GBN در تدوین سناریو) (1394) | ![]() | ||||
تولّایی، روح الله*، و احمدی، محمّدمیلاد. | چشمانداز مدیریت دولتی | 6(1)، 41- 77 | |||
تفسیرگرایی | استقرایی | آیندهپژوهی | کیفی | تکمقطعی | مصاحبه با خبرگان |
وزارت علوم ![]() | ISC ![]() | مرکز منطقهای اطّلاعرسانی ![]() | DRJI ![]() | CiteFactor ![]() | EuroPub ![]() |
مقالههای فارسی (منتشرشده در کنفرانسهای ملّی و بینالمللی)
درآمدی بر روش و پژوهش آزمایشی در حوزۀ حکمرانی و خطّمشیگذاری (1401) | ![]() | ||||
احمدی، محمّدمیلاد*، و شریفاحمدیان، احسان. | دوّمین کنفرانس بینالمللی آزمایشگاه مدیریت و رویکردهای نوآورانه در مدیریت و اقتصاد | 29 آذر 1401، تهران، مرکز همایشهای وزارت نیرو | |||
فرااثباتگرایی | استقرایی | مطالعۀ کتابخانهای | کیفی | تکمقطعی | مرور نظاممند |
![]() | ![]() |
بررسی تأثیر نحوۀ تفکّر بر مدیریت تعارض با استفاده از روش بازیکاری (۱۳۹۹) | ![]() | ||||
هندیجانی، روزا، و احمدی، محمّدمیلاد*. | پنجمین کنفرانس ملّی مدیریت منابع انسانی | ۲۸-۲۹ بهمن 1399، تهران، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران | |||
اثباتگرایی | قیاسی | شبه آزمایش | کمّی | کمی طولانی | پرسشنامه و تحلیل آماری |
![]() | – |
بررسی تأثیر بازتاب شناختی بر عملکرد مدیران در مدیریت تعارض: یک مطالعۀ آزمایشگاهی (۱۳۹۹) | ![]() | ||||
هندیجانی، روزا، و احمدی، محمّدمیلاد*. | ششمین همایش ملی پژوهشهای نوین در حوزه علوم انسانی، اقتصاد و حسابداری ایران | 17 اسفند 1399، تهران، مرکز بینالمللی همایشها و سمینارهای توسعۀ پایدار علوم جهان اسلام | |||
اثباتگرایی | قیاسی | آزمایش | کمّی | کمی طولانی | پرسشنامه و تحلیل آماری |
![]() | – |
نقش تحقیق آزمایشی به عنوان رویکردی نوآورانه در بهبود کسبوکار (۱۳۹۹) | ![]() | ||||
احمدی، محمّدمیلاد*، شریفاحمدیان، احسان و علیخانزاده، علیرضا. | دومین کنفرانس بینالمللی نوآوری در مدیریت کسبوکار و اقتصاد | 19 شهریور 1399، تهران، سازمان مدیریت صنعتی | |||
فرااثباتگرایی | استقرایی | مطالعۀ کتابخانهای | کیفی | تکمقطعی | مرور نظاممند |
![]() | ![]() |
درآمدی بر شبیهسازهای نوین مدیریتی و جایگاه آن در عرصه مدیریت (۱۳۹۹) | ![]() | ||||
شریفاحمدیان، احسان*، احمدی، محمّدمیلاد، و بیرانوند، حیدر | دومین کنفرانس بینالمللی نوآوری در مدیریت کسبوکار و اقتصاد | 19 شهریور 1399، تهران، سازمان مدیریت صنعتی | |||
فرااثباتگرایی | استقرایی | مطالعۀ کتابخانهای | کیفی | تکمقطعی | مرور نظاممند |
![]() | ![]() |
بازیوارسازی، رویکردی نوین در آموزشهای سازمانی (۱۳۹۹) | ![]() | ||||
علیخانزاده، علیرضا*، بیرانوند، حیدر، و احمدی، محمّدمیلاد. | دومین کنفرانس بینالمللی نوآوری در مدیریت کسبوکار و اقتصاد | 19 شهریور 1399، تهران، سازمان مدیریت صنعتی | |||
فرااثباتگرایی | استقرایی | مطالعۀ کتابخانهای | کیفی | تکمقطعی | مرور نظاممند |
![]() | ![]() |
نقش سیستم برنامهریزی منابع سازمان در بهبود عملکرد سازمان با رویکرد BSC (1398) | ![]() | ||||
تولّایی، روح الله، احمدی، محمّدمیلاد*، و رحمانی، نسرین. | اوّلین کنفرانس بینالمللی مدیریت دانش، بلاکچین و اقتصاد | 23 آبان 1398، تهران، سالن همایشهای شهید قندی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات | |||
فرااثباتگرایی | استقرایی | مطالعۀ کتابخانهای | کیفی | تکمقطعی | مرور نظاممند |
![]() | ![]() |
نقش مدیریت دانش در تحقّق الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت: فراترکیب پژوهشها و اسناد بالادستی (1397) | ![]() | ||||
احمدی، محمّدمیلاد*. | دوازدهمین کنگره پیشگامان پیشرفت با موضوع:«ظرفیتها، چالشها و تدابیر پیشرفت ایران» | 22 آذر 1397. تهران، مرکز همایشهای بینالمللی دانشگاه الزّهراء(س) | |||
تفسیرگرایی | استقرایی | مطالعۀ کتابخانهای | کیفی | تکمقطعی | مرور نظاممند |
– | – |
بررسی ابعاد آواتاریسم و تأثیر آن بر تحوّلات آینده فرهنگ ایرانی- اسلامی (با استفاده از رویکرد GBN در تدوین سناریو) (1394) | ![]() | ||||
تولّایی، روح الله، و احمدی، محمّدمیلاد*. | دوّمین کنفرانس ملّی آیندهپژوهی جمهوری اسلامی ایران با رویکرد فنّاوری اطّلاعات و ارتباطات | 30 اردیبهشت 1394، تهران، مركز همايشهای بينالمللی دانشگاه شهيد بهشتی. | |||
تفسیرگرایی | استقرایی | آیندهپژوهی | کیفی | تکمقطعی | مصاحبه با خبرگان |
![]() | – |
مقاله «تحقیق آزمایشی وکاربرد آن در توسعه ی دانش مدیریت» را مطالعه کردم و بسیار استفاده کردم ؛ باتشکر