1) MLAB
London Business School – مدرسه بازرگانی لندن
با همراهی شرکتهای «سیلیکون ولی»، «آزمایشگاه مدیریت» با بنگاههای رهبر (در مرزهای دانش) کار میکند تا به آنها کمک نماید که تمرینهای جدید آینده را، امروز ایجاد کنند. هدف اِملَب پشتیبانی از این شرکتهای پیشرو در خلق نوآوریهای حقیقی مدیریتی است.
اِملَب در محیط تحقیقاتی همکارانهای به وجود آمده است که در آن شرکتهای پیشرو به لحاظ فکری و دانشپژوهان برجسته با یکدیگر همکاری میکنند تا فرآیندهای مدیریت را ابداع کنند و آنها را تمرین کنند که موجب موفقیّت رقابتی در قرن 21 میشود.
اِملَب برخی از بزرگترین متفکّران رهبری جهان، دانشگاهیان، مدیران اجرایی، افراد فعّال در بنگاهها و سازمانها را گرد هم آورده است.
به طور خاص، امِلَب به شرکتهای همکار خود کمک میکند تا تجربیات مدیریتی پیشگامانهای را ایجاد کنند که به موارد ذیل منجر خواهد شد:
- نشان دادن چالشهای حیاتی و نسل بعدی کسب و کار.
- به چالش کشیدن فرضیات طولانیمدّت دربارهی اینکه چگونه کار مدیریت به بهترین نحو تکمیل میشود.
- هدایت بهسازیهای تغییراتی، در پارامترهای اجرایی کلیدی مانند اشتغال (درگیر شدن) کارکنان، خاصیت ارتجاعی استراتژیک، و نوآوریهای تجاری.
در واقع، در اِملَب عقیده بر این است که میتوان شرایط (عناصر) را در جای خود قرار داد؛ که در این صورت هر دو مؤلّفۀ سرعت عمل و احتمال موفقیت افزایش مییابد. مدل اِملَب چهار مرحلۀ اساسی دارد: عیبشناسی، گنجاندن، آزمایش، ارزیابی نتایج.
2) Management Lab (M-Lab)
Northwestern University – دانشگاه نورثوِستِرن
دورهی آزمایشگاه مدیریت «کِلوگ»، به دانشجویان یک فرصت منحصر به فرد پیشنهاد میکند که نفر به نفر با یک شرکت یا سازمانِ اسپانسر کار کنند تا به حلّ یک چالش مدیریتی یا تجاری کمک نمایند. این دورهی ده دهفتهای آموزشی تجربی، یادگیری سنّتی کلاسی را با حلّ مسئلۀ دنیای واقعی، کار گروهی و خدمات اسپانسری مخلوط میکند. این دوره شامل: کار کردن نزدیک با یک استادِ مشاور (در دانشکده)، تیمهایی 4 تا 6 نفره که ده هفته را صرف یک پژوهش هدایت شدۀ دروندانشگاهی میکنند، تجزیه و تحلیل، و مصاحبههایی است که افراد در راستای نقشۀ کارشان با اسپانسرهایشان ایجاد میکنند.
پروژههای مذکور، با دقّت و برمبنای سخت بودن و احتیاج به تلاشهای چندرشتهای انتخاب شدهاند که مستلزم این است که تیمها با مسائل استراتژیک شرکت، بازاریابی، مالی، خدمات مشتری، طرّاحی سازمان و/یا بخش عملیاتی درگیر شوند. تمام پروژهها روی یک مسئلۀ تجاری مهم (دارای اولویت) برای سازمان اسپانسر تمرکز دارند و یک «قهرمان» درونی دارند که به عنوان رابط اصلی برای تیم کار میکند و به طور مداوم با دانشجویان در طول دورهی پروژه، در ارتباط است. مثالهایی از پروژههای گذشته عبارتاند از:
- طرّاحی و پیادهسازی یک برنامهی بازاریابی برای یک شرکت Telecom
- ایجاد یک سرویس محلّ اقامت مسافرین، به صورت آنلاین
- تجزیه و تحلیل ورود به بانکداری الکترونیک برای یک بانک بزرگ
- بازبینی یک طرح تجاری و طرّاحی استراتژی بازاریابی برای یک فروشگاه اینترنتی و یک بنگاه هدیهفروشی
- مطالعۀ ارتباط میان قیمتگذاری، استفاده از ظرفیت و خدمات برای یک بنگاه Telecom
- تدوین یک برنامهی بازاریابی برای یک محصول جدید در یک دستۀ در حال ظهور
از دانشجویان انتظار میرود هفتگی 8 تا 10 ساعت برای پروژه زمان صرف کنند. بیشتر کار در زمانهای شخصی دانشجویان، جلسات گروه و تماسهای اسپانسر انجام میپذیرد. گاهی ممکن است کار به محلّ اسپانسر هم بکشد، امّا معمولاً این مسئله لازم نیست. گاهی لازم است دانشجویان جلساتی نیز با اساتید مشاور خود در دانشکده داشته باشند.
3) Enterprise Management Lab
Massachusetts Institute of Technology – دانشگاه اِمآیتی

آزمایشگاه مدیریت شرکت (EM-Lab) طرّاحی شده تا تواناییهای دانشجویان را به منظور داشتن یک رویکرد یکپارچه برای حلّ چالشهای بسیار فشارآورِ کسبوکارهای امروز تقویت نماید. با وجود تمام ابتکارات در حوزهی یادگیری عملی، ایاِم-لَب، مقالات کلاسی و مربّیگری اساتید را با پروژههای چالشبرانگیزِ شرکتهای حقیقی ترکیب میکند. شرکتهایی که رهبران و نوآورانی را هم در بخشهای انتفاعی و هم در بخشهای غیرانتفاعی به جامعه معرّفی کردهاند. دانشجویان ایاِم-لَب، در گروههای کوچکی روی پروژههای محدودشدۀ مورد نظر کار میکنند که بر بازاریابی، بخش عملیاتی، و/یا استراتژی برای شرکتهای میزبان تمرکز دارد. گرچه پروژهها ممکن است در یکی از این حیطههای وظیفهای قرار گرفته باشند، دانشجویان تشویق میشوند که تفکّرشان را از دامنهی اصلی پروژه فراتر ببرند تا راهحلهایی جامع را گسترش دهند. پروژهها زمانی به اوج خود میرسند که تیمهای دانشجویی ارائههایی رسمی برای شرکتهای مشتری خود میسازند که نمایانگر یافتههای تیم و پیشنهادات آن است.
ایاِم-لَب برای دانشجویانی که در برنامهی MIT Sloan MBA درس میخوانند، قابل دسترس است.
ارجاع به این مقاله به شیوۀ APA
Ahmadi, M.M. (2023, June 11). A report from three leading management laboratories. Personal website of Dr. Mohammad Milad Ahmadi. https://mmiladahmadi.ir/2023/06/09/a-report-from-three-leading-management-laboratories/